חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לנמנעים מגלוטן בפסח

מאמר תורני

מאת הרב יחזקאל וייספיש שליט"א  מח"ס 'חמדת יחזקאל' ומו"ץ בבני ברק/ ערב פסח תשפ"ג

בהתקרב ימי הפסח הבעל"ט, בהם כל בית ישראל עוסק כמתבקש בנושא המזון, אם בניקיון וביעור של כל מאכל המכיל חמץ ומאידך הכנות קדחתניות לקראת מאכלי הפסח ובראשם המצה הקדושה.

אנחנו, בני 'עזרי מעם' החווים כל השנה את הרגישות הגדולה לנושא המזון ובפרט החיטה, מרגישים טוב במיוחד. הלא כל השנה אנחנו פסחיים, נקיים מחמץ (כמעט) והמשתמע מכך. עכשיו כולם כביכול באים אלינו, לתחום שלנו.

כמה נעים להזכיר את דברי רבינו הרמח"ל בספרו 'דרך השם' שנותן טעם למצוות התורה להיזהר כל כך מן החמץ בפסח, לפי שיש בתכונות החמץ דבר המוליד בנפש האדם את כח היצר הרע ונטייה למידת התאווה, ואחת בשנה בחג הפסח הוזהרנו להישמר מן החמץ כדי שנהיה נקיים מכל זיק של יצה"ר. וכידוע מש"כ הבאר היטב בשם האריז"ל, שכל הנזהר אפ' ממשהו חמץ בפסח, מובטח לו שלא יחטא כל השנה. ואמנם אחר הפסח הותר לנו לאכול חמץ כי די בשבעת הימים אלו לתת בנו כח להתגבר עליו אח"כ.

ומי מאיתנו, מנועי הגלוטן, השומעים דברים אלו ואינו מתמלא שמחה על הזכות שנבחרנו להיות 'מנועי יצה"ר' כל השנה. אמנם עבודת חיים תמיד יהיה עלינו להתגבר כי יצה"ר גם הוא לא שוקט לבא האדם באופנים שונים, אבל לכל הפחות אנחנו לא מזינים אותו…

חג הפסח כאמור מכיל בתוכו שני חלקים. סור מרע- בניקיון החמץ. עשה טוב- באכילת המצה. ואמנם בחלק של הסור מרע, אנחנו נמצאים במקום הראשון ת"ל, אבל בנוגע לאכילת המצה, יש לנו קושי ובעיה, המצריכה התבוננות ומחשבה והכנה ראויה, שהרי מצוות המצה היא דווקא מחמשת מיני דגן וחיוב אכילתה הוא מן התורה, כאן לא נוכל להקל, רק למי שסכנתו גלויה, אך בכל זאת שומה עלינו לטכס עיצה להימנע מנזק ככל האפשר. קיימים היום בשוק מצות של כוסמין או שיבולת שועל, ישנם רבים שמינים אלו סבילים למעיים, אך יש שגם זה רגיש אצלם. אמנם ניתן להשיג אף מצות ללא גלוטן, כלומר שהוציאו מהם את חלק הגלוטן, אך יש לדעת שרבים הפוסקים שמתנגדים למצות אלו בליל הסדר, כיוון שנדרשת מצה שנשמרת מחימוץ ואלו אינם ראויים להחמצה כלל.

אמנם העצה הרצויה למי שיכול, לאכול אכן מצה רגילה, אלא להקדים לפני יו"ט ליטול חומר משלשל כדי שסמוך לאכילתו יצא מן הגוף, ללא פגע. לאותן שזוכין אחת בשנה לברך המוציא וברכהמ"ז, יש לכוון על כך גם ב 'שהחיינו'.

בד"כ נהוג להחמיר לאוכל ב' כזיתים מצה, משום מוציא ומצה. אך לדידן די בכזית של החזו"א שהוא כ- ב' זיתים של הגר"ח נאה. ומרן הגראי"ל ייעץ לאכול כביצה.

בברכת חג כשר ושמח

שנזכה לאכול בקרוב בב"א מן הזבחים ומן הפסחים.

אמן.

*המידע המופיע באתר הוא מידע כללי בלבד. אין לראות בו ייעוץ רפואי כלשהו או המלצה לטיפול, ואינו מהווה תחליף לחוות דעת מקצועית או לטיפול רופא מוסמך. באם הנך חולה, אנו ממליצים על פניה לרופא מוסמך לצורך קבלת אבחנה וייעוץ. 

מאמרים נוספים:

הצטרפו לרשימת התפוצה של עמותת עזרי מעם!

כל החדשות, כל האירועים, כל העדכונים!