חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיינדפולנס בקרוהן וקוליטיס/ חלק א'

מאת אליעזר סוקניק פסיכולוג חינוכי מומחה

מאמר 1: קשיבות ככלי להתמודדות עם מחלת קרוהן

החיים עם קרוהן יכולים להיות חוויה מאתגרת. התסמינים הגופניים, התלקחויות בלתי צפויות והמחיר הרגשי עלולים להשפיע משמעותית על הרווחה הנפשית של האדם. בעוד מיינדפולנס (קשיבות) אינה יכולה לרפא קרוהן, היא מציעה כלי רב עוצמה עבורנו להתמודד גם עם ההשפעה הפיזית והרגשית של המחלה. במאמר זה, אסקור את היסודות של קשיבות וכיצד היא יכולה להועיל למתמודדים עם מחלת קרוהן.

מה זה מיינדפולנס?

מיינדפולנס [בעברית: קשיבות] היא מצב של מודעות לא שיפוטית לרגע הנוכחי. זה כרוך בתשומת לב מכוונת למחשבות, לרגשות, לתחושות הגוף ולסביבה שלנו. התרגול של קשיבות צבר בשנים האחרונות פופולריות כגישה טיפולית בתחום הבריאות המודרני. מעבר לכך, תרגול קשיבות מומלץ מאוד כמה שיכול להביא יתרונות רבים לחיים באופן כללי. הוא עתיק יומין, ומוזכר גם במקורות היהודיים בשמות שונים.

קשיבות=השקטה

האדמו"ר מפיאסצנה הי"ד (מובא בספר 'דרך המלך' עמ' ת"נ- תנ"א) כינה את תרגול הקשיבות "השקטה". האדמו"ר הציע לתלמידיו ולכל אדם לתרגל אותו ולרכוש לעצמו כלי, שאם יתרגל אותו בשעת שגרה, הוא יוכל לעמוד לו לעזר גם בעתות משבר. בתוך הדברים נאמר שם: "ובכן, העיקר לבוא בהקיץ, בעת שאפשר לו לרצות, למצב של שינה, היינו בהשקטת מחשבותיו ורצונותיו השוטפים באדם לבלי קץ. כי כך דרכה של המחשבה שמסתבכת זו בזו וקשה לו להאדם לפרוש מהן … ונתן בזה עצות ממשיות איך להשקיט מחשבותיו... ואמר אז שיכולים זאת ההשקטה לשמש לכל תיקוני המידות גרועות אבל לא באופן שלילי רק באופן חיובי".

הפחתת מתח (סטרס) וחרדה

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר עבור אנשים עם מחלת קרוהן הוא ניהול סטרס וחרדה. סטרס יכול לעורר התלקחויות ולהחמיר את התסמינים הקיימים. טכניקות קשיבות, כגון נשימה מודעת וטכניקת סריקת גוף, עוזרות לנו להפעיל את תגובת ההרפיה של הגוף, תוך הפחתת ייצור הורמוני הסטרס. כתוצאה מכך, אנחנו יכולים לחוות ירידה ברמות החרדה ותחושת רוגע גדולה יותר מול מצוקה.

טיפול בכאב

כאבי בטן ואי נוחות הם תסמינים נפוצים של מחלת קרוהן. תרגילי קשיבות יכולים לעזור לנו לשנות את מערכת היחסים שלנו עם כאב. במקום להתנגד לכאב או לפחד ממנו, קשיבות מעודדת קבלה ומודעות לא-תגובתית לתחושות. שינוי זה בפרספקטיבה יכול להוביל להפחתת הסבל הקשור לכאב ולשפר את סבילות הכאב לאורך זמן.

שיפור החוסן הנפשי

החיים עם מחלה כרונית יכולים להוביל ל"רכבת הרים" של רגשות, שכולל תסכול, עצב ופחד. קשיבות מלמדת אותנו להתבונן ברגשותינו ללא שיפוט ולהגיב אליהם בצורה בונה יותר. על ידי פיתוח חוסן רגשי, אנשים יכולים לנווט בעליות והמורדות הרגשיות של המחלה בקלות רבה יותר, ולטפח השקפה חיובית יותר על החיים.

שיפור איכות השינה

הפרעות שינה שכיחות אצל אנשים עם קרוהן, לרוב עקב כאב ואי נוחות. תרגילי קשיבות, כגון הרפיית שרירים מתקדמת ודמיון מודרך, יכולים לקדם הרפיה ולשפר את איכות השינה. שינה טובה יותר תורמת רבות לרווחה (הנפשית) הכללית ויכולה להשפיע לטובה על התנהלות המחלה.

בניית אסטרטגיות התמודדות

קשיבות מציידת אנשים באסטרטגיות התמודדות עם חוסר הוודאות בסימפטומים של מחלת קרוהן. על ידי הישארות נוכחת ברגע, אנחנו יכולים להתמקד במה שאנו יכולים לשלוט בו במקום לשקוע בהרהורי חרטה על העבר או לדאוג לגבי העתיד. תחושת שליטה מותאמת זו יכולה להוביל להתמודדות יעילה יותר עם אתגרי המחלה.

טיפוח חמלה עצמית

מחלת קרוהן עלולה להיות מטלטלת רגשית, מה שמוביל אנשים לביקורתיות עצמית יתר על המידה. תרגילי קשיבות מטפחים חמלה עצמית, מעודדים אותנו להתייחס לעצמנו ביותר אדיבות והבנה. חמלה עצמית מאפשרת לנו להתבונן על המאבקים העצמיים שלנו עם פחות שיפוט ויותר "קבלה" של חוסר השלמות שלנו. כך נטפח מערכת יחסים חיובית ובריאה יותר עם עצמנו.

לסיכום קשיבות היא כלי רב עוצמה שיכול להועיל באופן משמעותי לאנשים המתמודדים עם מחלת קרוהן. על ידי הפחתת סטרס, ניהול כאב, שיפור החוסן הרגשי, שיפור השינה וטיפוח חמלה עצמית, קשיבות יכולה להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית הכללית שלנו ובהתמודדות עם המצב. במאמר הבא, נעמיק בטכניקות ותרגולי קשיבות ספציפיים שאנשים עם מחלת קרוהן יכולים לשלב בחיי היומיום שלהם.

*המידע המופיע באתר הוא מידע כללי בלבד. אין לראות בו ייעוץ רפואי כלשהו או המלצה לטיפול, ואינו מהווה תחליף לחוות דעת מקצועית או לטיפול רופא מוסמך. באם הנך חולה, אנו ממליצים על פניה לרופא מוסמך לצורך קבלת אבחנה וייעוץ. 

מאמרים נוספים:

הצטרפו לרשימת התפוצה של עמותת עזרי מעם!

כל החדשות, כל האירועים, כל העדכונים!